een iets dieper duikje in de cultuur.. - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Hanneke Schrijver - WaarBenJij.nu een iets dieper duikje in de cultuur.. - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Hanneke Schrijver - WaarBenJij.nu

een iets dieper duikje in de cultuur..

Door: Hann

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

26 November 2012 | Indonesië, Ubud

Ik ben genesteld in het leven in Balinese stijl, een wat late update dus;)
De vorige keer was ik gebleven bij het feit dat we naar een ceramonie van Desak's kinderen zouden gaan. Was leukie om mee te maken. De ceramonie bestond uit: mooie versieringen, tempelkledij, veel bidden, rituelen met holy water, rijst etc. Tijdens ceramonies is er ook veelal iemand in de weer met Wayans/ poppen. Desak woont hier met de familie van haar man. Eigenlijk is het een soort van binnenplaats met huisjes en uiteraard een familietempel.
Dinsdag zou een chilldag zijn, totdat juudie niet lekker was. Einde van de dag vond ik dat het tijd was voor de dokter.. Hop op de scooter en op naar de eerste hulp. Het zou een kort ritje moeten zijn, maar boem er was een ceramonie voor onze neus midden op de straten. Deze ceramonie was bedoeld om het dorp schoon te houden en te krijgen. En laat nou net de hele mensenstoet de richting ingaan waar wij heen moesten. Gevalletje omrijden dan maar;).. Op een gegeven moment werden we een zijweggetje ingestuurd wat echt een doodenge gammeldebammele weg was. Maargoed na een uur waren we er toch beland. Al vrij gauw bleek dat ze een nachtje moest blijven en ze had een voedselvergiftiging opgelopen. Het was een goed ziekenhuis met vriendelijk personeel. Ik was haar personal assistent en in het begin haar wandelende infuuspaal. hihi. Gelukkig mocht ze naar 2 nachtjes weer naar huis:)
Het weekend zijn we in Ubud gebleven en ik ben vrij veel in de Yogabarn geweest waar ik yoga, capoeira en sound medicine heb gedaan.. Helemaal leukie! Zaterdagavond heb we de voetjes weer van de vloer gegooid met bintang erbij in onze inmiddels vaste dansstek CP!
O en tussendoor zijn we deze week ook nog productief geweest heur hehe!

Vorige week was productief, bizar, tropisch regenachtig en leuheuk!
Maandag zijn we fijn productief bezig geweest voor the research en 's middags Engels. Ditmaal ging het over getallen die verwerkt waren in puzzels, tekeningen enzoo. Rond half 6 hadden we met Jube afgesproken om naar een andere homestay te gaan kijken. Die van ons is namelijk het geld niet waard met zijn chronisch verstopte wasbak, lekkende wc en bedbugs op de koop toe.. Deze homestay ligt in een wijkje van Ubud en is een familie homestay. Zag er primalaa uit en 1 derde van de prijs die we nu betaalden. Dikke ja dus! Hoppa dag erna verhuizen. Vorige week hebben we al aan de 2e baas aangegeven dat wij de huur te duur vonden etc. Na het mededelen van de verhuizing veranderde onze week ....
jaaa de directeur/ geldwolf ging er niet mee akkoord. Als wij niet terug kwamen wonen op de foundation zou hij het sponsorcontract verbreken ( hierdoor zouden wij geen verlenging kunnen krijgen, maar gelukkig hadden deze ladies dat al gefikseld bij een bureau).. Okee dat is tot daar aan toe, zo iets hadden ze wel vermeld in het mailcontact. Dag later: we mochten niet meer komen stage lopen als wij daar niet meer woonden. Okee we stonden perplex en gevalletje corruptie dit. Je zou denken dat een directeur het beste met de foundation voor heeft, niet dus. Dat was dan onze stage... de medewerkers vonden het erg jammer en vinden het schandalig maar niemand durft iets tegen de macht van die man te beginnen. Ons onderzoek kunnen we er wel afronden en we gaan deze week waarschijnlijk een kijkje nemen op een andere foundation.
Haha hoe bizar ontslagen van je stage door een verhuizing!
Van het weekend vonden we dat het tijd was voor enorm chillen met die billen.. Lembongan we komen eraan!
Met de shuttlebus en localboat op naar dit prachteiland een uurtje van Zuid-Bali. Wauhauww knoeperdsmooi! 80% van de bevolking leeft hier van de zeewierteelt en ze zijn hier dan ook veel mee in de weer.. De binnenlanden van dit eiland zijn erg armoedig. Vele mensen leven in bamboe/houten hutjes. Dit was best shocking. We hebben dit weekend vervuld met: lezen, luieren aan het strand, over het eiland crossen, eten & slapen.. Een fijhijn relaxend weekend! De terugweg met een echte echte local boat.. We zaten on the roof en het was heel relaxed en leuk om mee te maken!

Paar cultuurdingetjes:
- De winkels hebben vaak een hoge instap, op deze wijze houden ze de kwade geesten buiten de deur
- Bezems met de bezemkant omhoog, houdt ook kwade geesten uit de buurt volgens de hindu's
- de mannen zitten hier veel met hanen in een rondje en lopen deze te aaien. ziet er echt grappig uit

Zo dat is wel weer voldoende leesvoer dacht ik zo;)
Fijn weekje en vergeet niet te genieten van een lekkere kop chocomelk en pepernoten!

Kokoskussen van Hann

• 26 November 2012 - 13:20

Fleur:

Hee hannie!

Wat leuk om weer van je te lezen, maar wat ontzettend lullig van jullie stage zeg! Weet nog dat daar in Nederland ook al zoveel gedoe mee was. Maar goed, misschien ben je maar beter af zo en gelukkig dat je je onderzoek wel kan afronden. Hier in Engeland begint het inmiddels behoorlijk winter te worden wat eigenlijk alleen betekent dat het nog vaker regent;). De studie gaat heel goed en ik ga waarschijnlijk wat eerder naar huis omdat er voor mij na de kerstvakantie geen verplichtingen meer zijn!

Geniet er nog lekker van!

Liefs, je roomie van de FC

• 26 November 2012 - 13:20

Fleur:

Hee hannie!

Geniet er nog lekker van!

Liefs, je roomie van de FC

• 28 November 2012 - 16:15

Saskia:

hann!!
    leukleukleuk allemaal weer behalve het onslagen worden van je stage na, maar dit fixen jullie wel weer toch!
    Enjoy kussie vanuit Uutjee!!

• 30 November 2012 - 17:23

Moniek:

Han!

Leuk om je belevenissen te lezen! Je hebt de afgelopen tijd weer genoeg meegemaakt!
    Echt ontzettend stom van jullie stage zeg.. Maar gelukkig kunnen jullie het onderzoek wel afronden.

Fijne tijd nog daar!

Liefs!

• 30 November 2012 - 19:43

Marlon:

mwaaaahhh die foto van de vleermuis.. whaaa dappere henkie!maaruhh hoort ie niet ondersteboven te hangen... hihi! Wederom een leuk reisverslag..jaloers op die korte broek.. brrr t gaat hier nu echt winter worden..
    kussos!!